Evaluering fra holdet 2003-2004.

Hjarup konfirmanderne (7. klasse)

Jeg har stillet mine konfirmander følgende spørgsmål:

1. Hvad laver man i konfirmandundervisningen?

2. Hvad har været det mest overraskende i undervisningen?

3. Hvad har du fået ud af undervisningen, og hvad har du været mest glad for?

4. Er der noget, der mangler i undervisningen?

Her er deres svar

Hvad laver man i konfirmandundervisningen?

¨Taler og hører om Gud og Jesus.

¨Beder og synger salmer og sange

¨Ser film om Jesus.

¨Hører for øjeblikket om Jesus’ lidelse.

¨Læser også i Menneskesønnen

¨og så hygger vi os og har det sjovt!

Hvad har været det mest overraskende i undervisningen?

¨At det ikke har været kedeligt, men hyggeligt og sjovt!

¨At det er spændende at få noget at vide ang. Gud og Jesus, som man slet ikke vidste før.

¨At filmene om Jesus slet ikke er kedelige.

Hvad har du fået ud af undervisningen og hvad har du været mest glad for?

¨Konfirmanderne svarer personligt. De giver udtryk for, at de har fået meget ud af undervisningen, og at de har fået noget at vide om Gud og Jesus, som de ikke vidste før. Nogle giver udtryk for, at de har været glade for at se filmene om Jesus, at læse Menneskesønnen, at lejren var det bedste, at de er kommet til at tro mere på Gud, og så at det har været sjovt og hyggeligt.


Konfirmationsdagen

Her er pigerne i deres skønne hvide dragter

Se også deres telegram med billede af Kristuskransen.

Tryk her

Her er alle læsningerne:

Indgangsbøn: v. Poul Lynggaard

Kære himmelske fader.

Tak for livet, du har givet os, og for de mennesker, du har givet os at leve livet sammen med.

Tak fordi vi i dag kan komme her i dit hus i tillid til det løfte, du gav os den dag, da vi blev døbt, da du tilsagde os syndernes forladelse, Helligånden og det evige liv for din Søns, Jesu Kristi, vor Herres skyld.

Vi beder dig: Lad dit løfte og dine ord være os en kilde til frimodighed og styrke, både på en glædesdag som denne, men også i vanskelige og onde tider.

Det beder vi alle i Jesu navn. Amen


Kollekt først i gudstjenesten.

Evige, barmhjertige Gud,
du, som har skabt os, så vi behøver hinanden!
Vi takker dig for den kærlighed,
du gav os at leve i, som forældre og børn, for glæden ved livet, der gror og modnes i os.
Og vi takker dig, fordi du fra begyndelsen tog imod os i dåben, så vi altid kan kalde dig Vor Fader i Himmelen og komme til dig med vore sorger og glæder.
Vi beder dig: kom til os i dag og bekræft, at dit ord fra dåben kan bære, når vi fejler og svigter,
så intet skal skille os fra din kærlighed i Jesus Kristus vor Herre, han som med dig lever og regerer i Helligånds enhed, én sand Gud, fra evighed og til evighed.

GT Læsning: 2. sam 22: Davids lovsang:
Herren er min klippe, min borg, min befrier,
v3 min Gud, mit bjerg, hvor jeg søger tilflugt,mit skjold, min frelses horn, min fæstning, min tilflugt og min frelser, som redder mig fra vold.
v4 Jeg råber til Herren, den lovpriste,
og bliver frelst fra mine fjender.

v26 Du er trofast mod den trofaste,
retsindig mod den retsindige.
v27 Du er oprigtig mod den oprigtige, men over for den falske forstiller du dig. v29 Du er min lampe, Herre. Herren spreder lys i mit mørke. v31 Guds vej er fuldkommen, Herrens ord er lutret,
han er skjold for alle, der søger tilflugt hos ham.
v32 Hvem er Gud, om ikke Herren?
Hvem er klippe, hvis ikke vor Gud?
v33 Gud er den, der væbner mig med styrke og gør min vej fuldkommen.

v47 Herren lever! Lovet være min klippe, min Gud, min frelses klippe, er ophøjet.

NT-læsning

Mat 7v24

Derfor: Enhver, som hører disse ord og handler efter dem, skal ligne en klog mand, der har bygget sit hus på klippen. v25 Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og ramte det hus. Men det faldt ikke, for dets grund var lagt på klippen. v26 Men enhver, som hører disse ord og ikke handler efter dem, skal ligne en tåbe, der har bygget sit hus på sand. v27 Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og slog imod det hus. Og det faldt, og dets fald var stort.«

Amen

Prædiken.

Kære konfirmander og forældre

Der er fest. Flagene vajer. Naturen er ved at iklæde sig sin festdragt: Træerne grønnes, og blomsterne springer ud.

Også her i kirken er der fest og glæde!

Konfirmanderne er sprunget ud i deres festtøj.

En stor og herlig dag, som vi indleder med en gudstjeneste her i kirken.

I har på mange måder været et godt hold, lidt stille måske, men interesseret har I været i mangt og meget. I har også på godt og ondt været forsøgskaniner. Jeg tænker bl. a. på et par computerspil: På ekspedition i Bibelen, og På spil i kirken, og her viste i jeres gode samarbejdsevner, men også klippekortet, der sladrer om antallet af aktiviteter, man har deltaget i, og som viser et spring fra 3 til hele 64. Den opmærksomme har sikkert også set, at jeg har fotomanipuleret Bianca ind i forsidebilledet af sangarket I sidder med, for hun var ikke med til den fælles fotografering til billedet, fordi hun var til tandlæge.

Dagen i dag er også en dag, hvor vi kan samle lidt op på det vi har set på - arbejdet med i konfirmandundervisningen og på sin vis vil jeg lade dagen i dag være en slags undervisningstime, og jeg har taget min gamle rygsæk med, som symbolsk skal “prædike” for os om det, som konfirmationsforberedelsen og det at være kristen egent handler om.

Hvad mon jeg så har her i rygsækken?

Et kors!

Et smykke, et meget fint smykke! Gad vide om ikke nogen af jer har fået et Dagmarkors dåbsgave! Fælles for jer alle er, at I har modtaget korset, da det blev tegnet for jeres ansigt og jeres bryst, da I blev døbt. Det er tegnet på, at I er Guds børn, at I tilhører Gud. I dåben fik I det løfte, at han vil være med jer alle dage, altsammen symboliseret i korset.

Kol 2,14: Han slettede vort gældsbevis med alle dets bestemmelser imod os; han fjernede det ved at nagle det til korset;

Bibelen!

Den er det skrevne fundament i vores kristenliv. Det er i den vi finder Guds og vores historie flettet sammen i /af Jesus Kristus. Den er god at have ved hånden, der står nogle ret gode historier i den, historier der er værd at få forstand af.

Sl 119,105: Dine ord er en lygte for min fod, et lys på min sti.

En bold!

Det er vigtigt at lege, også når man bliver voksen og følsom. Det glemmer vi desværre, vi der har været voksne meget meget længe. Men det er så vigtigt at lege fordi at lege er: hele tiden at undre sig, være nysgerrig, spontan og bruge sin fantasi, og det gælder ikke mindst, når det drejer sig om at udforske Guds univers.

Ordsp 23,23: Køb sandhed, og sælg den ikke, køb visdom, belæring og indsigt!

Et spejl!

Ellers kan man jo ikke få lagt make-uppen ordentligt! Og det er vigtigt lige at checke af hvordan man ser ud. Jeg er sikker på I alle sammen har set jer i spejlet en halv snes gange allerede i dag. Det er det ydre, det smukke hår, de høje kindben, de flotte lange ben, musklerne. Men nogle gange kan man jo i det ydre se det indre. Vreden, forudrettetheden eller sorgen i øjnene. Men også glæden. Også på en åndelig måde kan I spejle jer. I kan spejle jer i Guds kærlighed, spejle jeres liv og jeres adfærd i Guds spejl.

1 Kor 13,12: Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

En musik CD!

Musik skal der til, så enkelt er det. Det er så vigtig en del af jeres liv. Musikken indfører og henfører os gennem tonernes spillen til en anden verden, som bli?r en del af os.

Sl 71,6: fra fødslen har jeg støttet mig til dig, det var dig, der tog mig fra moders liv, min lovsang gælder altid dig.

En mobiltelefon!

Kommunikation. Hej Mor, hej Far jeg er lige her på den anden side af kloden, men jeg ville lige høre din stemme, eller som Stevie Wonder siger: I JUST CALL TO SAY I LOVE YOU! Det skal være et billede på bønnens mulighed.

Sl 39,13: Hør min bøn, Herre, lyt til mit skrig, vær ikke tavs, når jeg græder. For jeg er gæst hos dig, en tilflytter som alle mine fædre.


En Kristuskrans

I har som nævnt været et dejligt hold, og jeg har glædet mig til hver eneste onsdag og torsdag morgen med jer og kan slet ikke forstå hvor tiden er blevet af og jeg står tilbage med et spørgsmål til mig selv, om jeg nu har fået sagt alt det til jer om tro og liv, som jeg gerne ville sige - og jeg er kommet til det resultat, at det har jeg sikkert ikke, for det tager ikke bare trekvart år. Det tager et helt liv at få det sagt, men som hjælp for jer og som en lille repetionskursus vil jeg lige kort gennemgå hovedtankerne bag Kristuskransen, som vi har snakket om, og som nogle nogle af jer har mødt ved en familiegudstjeneste den 23. november, hvor gudstjenesten var bygget op over den krans og hvor hver familie fik en Kristuskrans med hjem.

Jeg har faktisk uden at spørge menighedsrådet tilladt mig at købe 11 Kristuskranse, og den forærer jeg jer i stedet for et telegram. Saml den og brug den, som en måde at samle jeres åndelige liv på.

Kristuskransen er jo ikke hellig i sig selv, men den kan bruges til at minde os om det hellige, det om Gud midt i en travl hverdag, hvor det hellige måske virker som om det er langt væk.

Fremover kan I bruge den alene, for det er jo også det konfirmation handler om, at blive ansvarlig for sit eget liv med det hellige, for det hellige giver livet dimension og gør tilværelsen rigere.

Kristusperlen kan være med til at indføre små hellige stunder med Gud hos jer gennem de 18 perler, som alle har et tema.

Der er den store gyldne perle: Gudsperlen. Den skal minde os om Gud den almægtige , himmelens og jordens skaber, ham der har skabt jer og alt det vidunderlige der omgiver jer, ham der giver jer liv og ånd, og ham som vi også kan takke for denne dejlige konfirmationsdag.

De aflange træperler er der seks af. De kaldes stilhedsperlerne, og midt i det travle liv, der venter jer kan det være godt sommetider at søge stilheden ved en sø, under den åbne himmel, ved det stille eller brusende hav. Stilhed er en mangelvare nu til dags, hvor fjernsyn og radio og computere larmer omkring os hele tiden, så det sommetider kan være helt umuligt både at høre hvad man selv tænker og hvad Gud siger til én. De er placeret lidt rundt om på oerlen, og skal altid minde jer om det frugtbare ved at give stilheden en chance, og i stilheden søge Guds og hans nærvær.

Den hvide perlemorsfarvede perle hedder jeg-perlen, og den skal minde jer om, at sådan ser I ud, ikke bare for os, og jeres forældre, men også for Gud i himlen. I er hver i sær en kostbar og enestående perle. Det kan være godt at tænke på, at sådan ser I også ud for Gud på de dage, hvor I ikke som i dag sidder og stråler i jeres stiveste puds og er hovedpersonen, stjernen for en dag, men også, når måske synes at livet er på tværs, at håret sidder helt forkert, at ingenting vil makke ret, og at I ikke dur til noget som helst. Selv på de dag skinner I for Gud som en perle.

Næste perle er dåbsperlen, - eller overgivelsesperlen, og her er der et par situationer, som jeg tænker på. Dåben, hvor jeres forældre overgav jer til Gud - men jeg tænker også på jeres konfirmation i dag, hvor I selv siger ja og overgi?r jer personlig til Gud. Men der kan også tænkes på forskellige situationer, hvor vi påny overgi?r os til Gud, hans vilje og hans kærlighed i afgørende situationer i jeres liv.

Den næste perle er mere uanseelig. Det er den lysebrune askese-perle eller ørkenperle, der symboliserer, at livet sommetider kan være en ørkenvandring. Der kan komme tider i et hvert menneskes liv, hvor alt er goldt, og øde og ørkesløst, og da kan det være svært at holde fast i troen på, at Gud ser kærligt på én - men det gør han. Men der tænkes også på, at vi har godt af selv at går “afsides”, finder stille stunder i sit liv, hvor livet leves lidt mere enkelt, lidt i en slags selvvalgt ørken.

Den blå perle er ubekymrethedsperlen. Den perle, der skal minde os om forårets grønne blade og en solvarm eng på en sommerdag, hvor alle lune vinde blæser den rigtige vej, og som alt. Den skal minde jer om, at intet menneske kan lægge en dag til sig liv ved at bekymre sig.

Ved sorg og selvskabt plage
I intet retter ud,
thi intet kan I tage
alt kan I få af Gud.

Så er der to røde perler. Den første røde perle handler om den kærlighed I får fra Gud, når han giver jer en ny dag, når han giver jer mennesker at holde af, når han giver sig selv til jer på korset og i nadverens dybrøde vin.

Den anden røde perle er den kærlighed I giver. Den har sit udspring i Guds kærlighed, for al menneskelig kærlighed er en dråbe af Guds kærlighed, for kun fordi han har elsket os først kan vi elske hinanden.

Så følger tre en ens krystal perler. Det er hemmelighedsperlerne og de er helt jeres egne. De reflekterer både de hemmeligheder I gerne vil holde for jer selv, og som ligger i sindet som glæde, eller de tunge skarpe hemmeligheder I egentlig gerne ville dele med nogen, men som I ikke kan få jer selv til at fortælle om til andre end måske lige Gud, som altid er parat til at høre på jer. Jeres drømme, jeres skyld, angsten. Men også en, som står os nær, og som har behov for kærlighed og omsorg, mennesker i krise og nød.

Endelig repræsenterer de også det i menneskelivet, der ikke rigtig kan kaldes ved navn, det man egnt kun aner, det, der er knyttet til tro, håb og kærlighed.

Den næste perle er sort som nat og død. For sådan er livet også sommetider. Det kan tage sig ud som om det var blæksort nat, selvom solen stråler fra en skyfri himmel. Sådan kan det være, når vi er ensomme eller ikke føler os gode nok. Hvis vi synes vi ser forkerte ud eller tror at ingen kan lide os. Eller hvis livet går os i mod og vi mister nogen vi holder af. Men da skal vi huske, at selv i det tætteste mørke lyser Jesus og den, der følger ham skal ikke til evig tid opholde sig i mørket, men have livets lys.

Den sidste lille hvide perle kaldes for opstandelseperlen, som skal minde os omn skal minde os om vores fremtid, at vi skal vokse rent fysisk lidt endnu , blive højere og bredere over skuldrene og rundere om hofter og barm, men der er også noget, der hedder kristen vækst og den er som så mange af de ting vi har talt om ved kristendommen helt modsat af hvad man tror, for Kristen vækst handler om at I skal blive mindre og Kristus skal blive større i jer. Komme til at fylde mere og mere - dag for dag. Det er det vi beder om, når vi siger. Han som har begyndt sin gode gerning i jer. Han fuldføre den indtil Jesu Kristi dag, for den dag kommer også. Både den hvor han skal komme igen med lyset, opstandelsen, den nye begyndelse som vi får ved at Jesus har besejret døden, ligesom mørket besejre lyset hver dag når solen står op. Det er den perle der skal minde os om, at Jesus siger: Se, jeg gør alting nyt ! Og det gælder ikke kun i dag, hvor I er unge og har livet foran jer, det gælder også når I er syge, gamle og grå, ja det gælder selv i døden. Det gælder nu og i al evighed som noget, der skal velsigne jer i jeres vækst og i jeres fremtid.

Med disse ord vil jeg ønske jer alle og jeres familie en rigtig god dag og fest.

Amen